Menu
Vakanties en reizen naar 'ons' Italië.
Het was het jaar 1993 dat ik mijn koffers pakte en vertrok uit mijn Calabrië. Ik vond Calabrië te klein, de mentaliteit te ouderwets, en er was geen werk te vinden. Ik zag het niet zitten om hier de rest van mijn leven te blijven. Het was mijn wens om de wereld te verkennen en een goede baan te vinden. Ik wist het zeker… mij zien ze hier voorlopig niet meer terug. Na een paar maanden in Nederland wist ik het zeker; hier ligt mijn toekomst.
Ik herinner me goed dat ik voor de eerste keer terug kwam in Calabrië. Ik genoot intens van het verschil in cultuur en de manier van leven. Nu pas besefte ik hoeveel ik deze sfeer miste. Ik kan me nog steeds opwinden over het tempo in het zuiden, maar ik ben altijd blij en ontspannen als ik weer terug ben in Calabrië. Samen plezier hebben, het heerlijke en gezonde eten van het eigen land, de stilte en schoonheid van de natuur… Allemaal dingen die ik vooral hier vind.
Ik herinner me goed dat ik voor de eerste keer terug kwam in Calabrië. Ik genoot intens van het verschil in cultuur en de manier van leven. Nu pas besefte ik hoeveel ik deze sfeer miste. Ik kan me nog steeds opwinden over het tempo in het zuiden, maar ik ben altijd blij en ontspannen als ik weer terug ben in Calabrië. Samen plezier hebben, het heerlijke en gezonde eten van het eigen land, de stilte en schoonheid van de natuur… Allemaal dingen die ik vooral hier vind.
Hoe het allemaal begonnen is
In 1999 startte ik Enotria Travel, samen met mijn man Lex. Het was voor mij de uitgelezen kans om het leven in mijn twee ’moederlanden’ te combineren. Sindsdien is er veel veranderd, maar onze filosofie is altijd dezelfde gebleven; het échte en pure Italië laten zien. Niet de bekende en drukke gebieden met massatoerisme. Wel de kleinschalige adresjes waar de gast nog steeds een gast is. Locaties waar u zich thuis voelt, en in contact komt met de mensen van de streek. Op deze manier kunnen kleine lokale ondernemingen zich blijven ontwikkelen, zonder dat het ten koste gaat van traditie, duurzaamheid en natuur.
Door de jaren heen is ons aanbod in Italië steeds verder uitgebreid. We begonnen (uiteraard) met Calabrië. Al snel volgden Sicilië, Sardinië en de andere regio’s van Zuid-Italië. Recenter in ons aanbod, maar zeker net zo boeiend, zijn de regio’s Toscane, Umbrië, de Marken, het merengebied en Piemonte. Nieuwste aanwinsten in ons aanbod zijn de regio’s Zuid-Tirol, Trentino, Ligurië en de Veneto. Altijd komt u op bijzondere plekjes, ver weg van de gebaande paden. Het is onze passie om samen met u de ideale reis naar Italië samen te stellen.
Door de jaren heen is ons aanbod in Italië steeds verder uitgebreid. We begonnen (uiteraard) met Calabrië. Al snel volgden Sicilië, Sardinië en de andere regio’s van Zuid-Italië. Recenter in ons aanbod, maar zeker net zo boeiend, zijn de regio’s Toscane, Umbrië, de Marken, het merengebied en Piemonte. Nieuwste aanwinsten in ons aanbod zijn de regio’s Zuid-Tirol, Trentino, Ligurië en de Veneto. Altijd komt u op bijzondere plekjes, ver weg van de gebaande paden. Het is onze passie om samen met u de ideale reis naar Italië samen te stellen.
Ons team bestaat uit 8 personen. In ons kantoor in Nederland: Lex (mijn man, en volgens mijn vader een halve Calabrees), Sergio (Calabrees met een Nederlandse moeder), Hidde (Nederlands maar met een grote passie voor Italië), Rosanna (Calabrees) en ikzelf (Tina). In ons lokale kantoor in Calabrië zijn het Mimmo, Anna & Francesca die met grote gastvrijheid onze gasten ontvangen.
Graag nodigen wij u uit om ‘ons’ Italië te ervaren en van dichtbij mee te maken.
We hopen dat u het leuk vindt om ‘door onze website te bladeren’, en dat we u van harte welkom mogen heten als onze gast.
Tina Altieri - Directrice Enotria Travel
Graag nodigen wij u uit om ‘ons’ Italië te ervaren en van dichtbij mee te maken.
We hopen dat u het leuk vindt om ‘door onze website te bladeren’, en dat we u van harte welkom mogen heten als onze gast.
Tina Altieri - Directrice Enotria Travel
Wat betekent "Enotria"?
Enotria, letterlijk ‘land van de wijn’, was een groot gebied dat zich uitstrekte over de huidige regio’s Puglia, Basilicata en Calabrië. De oorspronkelijke bewoners van dit gebied waren de ‘Enotri’. Zij waren in de 11e eeuw voor Christus vanuit Griekenland de Straat van Otranto overgestoken.
In de tijd dat de Enotri er woonden stonden er al volop wijngaarden aangeplant in het gebied. Waarschijnlijk zijn in die tijd dan ook de namen ‘Enotria’ en ‘Enotri’ ontstaan, beide afgeleid van het Griekse woord ‘oinos’, dat wijn betekent.
Het Team - kantoor in Nederland
‘Enotria Olanda’ bestaat uit 4 personen en zit in Landsmeer, onder de rook van Amsterdam. Hier zijn we samen bezig met onze passies: Italië en reizen. Wat Enotria bijzonder maakt is het feit dat wij allemaal een liefde voor Italië hebben en de taal en cultuur goed kennen. Elke accommodatie wordt persoonlijk door ons bezocht en geselecteerd. Met veel plezier voorzien we u van hulp en advies. Dit advies is door onze ervaring erg uitgebreid en specifiek, waardoor u met behulp van Enotria een fantastische vakantie tegemoet gaat.
Tina & Lex: "Het is nu ruim 17 jaar geleden dat we elkaar hebben ontmoet, het was zo'n ontmoeting die alles te maken had met geluk, want door onze ontmoeting kregen we samen een droom; een droom om het leven in Nederland te combineren met het leven in Italië. Door Enotria Travel te starten hebben wij onze droom verwezenlijkt. Het levende bewijs van deze ideale combinatie zijn onze 2 kinderen; Mickey en Kylian, koppig als Calabresen en tolerant als Nederlanders. Onze wens die we nu hebben is om jullie kennis te laten maken met "ons" Italië. Deel met ons de passie voor het land, de mensen, het eten, de wijn, de historie en de cultuur. Voor ons is reizen in Italië puur reizen en puur genieten."
Tina & Lex: "Het is nu ruim 17 jaar geleden dat we elkaar hebben ontmoet, het was zo'n ontmoeting die alles te maken had met geluk, want door onze ontmoeting kregen we samen een droom; een droom om het leven in Nederland te combineren met het leven in Italië. Door Enotria Travel te starten hebben wij onze droom verwezenlijkt. Het levende bewijs van deze ideale combinatie zijn onze 2 kinderen; Mickey en Kylian, koppig als Calabresen en tolerant als Nederlanders. Onze wens die we nu hebben is om jullie kennis te laten maken met "ons" Italië. Deel met ons de passie voor het land, de mensen, het eten, de wijn, de historie en de cultuur. Voor ons is reizen in Italië puur reizen en puur genieten."
Sergio: "Soms heb je wat afstand nodig om de schoonheid van plekken en mensen te kunnen zien. Nu ik Zuid-Italië als ‘reiziger’ ervaar, geniet ik nog meer van het land waar ik ben geboren en getogen. Op vakantie ben ik vooral op zoek naar de verlaten baaitjes van Sardinië en de stilte van de bergen van Calabrië. Het is altijd leuk om met de kinderen de markt op te gaan om groenten en fruit te kopen. Je voelt de zon niet alleen op je lichaam, maar ook in de smaak van de producten. En als we de smalle straatjes van het oude gedeelte van ons dorp afstruinen, komen we altijd wel iemand tegen die ons een leuk verhaal vertelt. Of het nu voor vakantie is of voor werk… naar Italië gaan is gewoon altijd heerlijk."
Hidde: "Als ik Italië ben kan ik intens genieten van kleine en grote dingen. Maar vooral van dingen die we in Nederland niet zo vaak tegenkomen. Het doet me beseffen dat Italië een heerlijk en bijzonder land is. De geur van rozemarijn en basilicum… de vriendelijke mensen die alles doen om het je naar wens te maken… een glas wijn op een zonovergoten terrasje… samen urenlang genieten dineren in de tuin. Het zijn zomaar een paar redenen waarom Italië toch een beetje mijn ‘tweede vaderland’ is."
Het Team - kantoor in Italië
Aan het thuisfront in Calabrië.
‘Enotria Italia’ is ons kantoor in Calabrië. Hier werken onze 3 Italiaanse collega's. Corrado, Rosanna en Mimmo onderhouden persoonlijk contact met de eigenaren in Calabrië, en zijn het aanspreekpunt voor de gasten die in Calabrië op vakantie zijn.
Corrado "Welkom. Ik ben Corrado, een trotse Calabrees. Ik ben geboren in een typisch dorpje waar de oude vrouwtjes kletsen op straat, waar de kinderen ongestoord op straat spelen, waar de oude mannetjes kaarten in de bar, en waar het op zondag ruikt naar zelfgemaakte lasagne en polpette. Ik werk al sinds 2003 voor Enotria. Wat is mijn beroep... lastig uit te leggen... laten we zeggen dat ik degene ben die ervoor zorgt dat uw vakantie in Capo Vaticano vlekkeloos verloopt. Om een voorbeeld te geven; mocht u na een heerlijk avondje in Tropea thuis komen en de sleutel van uw huis kwijt zijn, dan ben ik degene die u komt redden! Ik hoop u snel te mogen begroeten als gast zodat u mijn geweldige land, zon en zee kunt ervaren. Tot ziens!"
‘Enotria Italia’ is ons kantoor in Calabrië. Hier werken onze 3 Italiaanse collega's. Corrado, Rosanna en Mimmo onderhouden persoonlijk contact met de eigenaren in Calabrië, en zijn het aanspreekpunt voor de gasten die in Calabrië op vakantie zijn.
Corrado "Welkom. Ik ben Corrado, een trotse Calabrees. Ik ben geboren in een typisch dorpje waar de oude vrouwtjes kletsen op straat, waar de kinderen ongestoord op straat spelen, waar de oude mannetjes kaarten in de bar, en waar het op zondag ruikt naar zelfgemaakte lasagne en polpette. Ik werk al sinds 2003 voor Enotria. Wat is mijn beroep... lastig uit te leggen... laten we zeggen dat ik degene ben die ervoor zorgt dat uw vakantie in Capo Vaticano vlekkeloos verloopt. Om een voorbeeld te geven; mocht u na een heerlijk avondje in Tropea thuis komen en de sleutel van uw huis kwijt zijn, dan ben ik degene die u komt redden! Ik hoop u snel te mogen begroeten als gast zodat u mijn geweldige land, zon en zee kunt ervaren. Tot ziens!"
Rosanna: "Ciao, ik ben Rosanna. Ik ben geboren en opgegroeid aan de oostkust van Calabrië. Zeven jaar geleden heeft de liefde mij naar Calabrië’s westkust gebracht. Een schitterende plek waar ik een tweede familie en nieuwe vrienden heb gevonden, maar ook een geweldige baan waarin ik helemaal mezelf kan zijn. Ik zal u ontvangen bij uw aankomst in Capo Vaticano, leuke tips en adviezen geven, en geweldige excursies voor u regelen. Ik ben er zeker van dat u zult genieten van de vriendelijke mensen, het heerlijke eten, de kristalheldere zee en de prachtige kleuren van de zon. U zult net als ik verliefd worden op dit stukje Italië! Ik zal u met open armen ontvangen!"
Mimmo: "Ik ben Mimmo en werk sinds de zomer van 2013 in ons kantoor in Calabrië.
Ik ben geboren en getogen in deze streek, en woon hier samen met mijn Venezolaanse vrouw en 2 kinderen.
Ik ben de klusjesman en zorg ervoor u kunt genieten van een zorgeloos verblijf in uw vakantiehuis. "
Ik ben geboren en getogen in deze streek, en woon hier samen met mijn Venezolaanse vrouw en 2 kinderen.
Ik ben de klusjesman en zorg ervoor u kunt genieten van een zorgeloos verblijf in uw vakantiehuis. "
Enotria is jarig! Op 29/09/2019 zijn we 200 geworden!
Wat op 29/09/1999 begon als een "avontuur in de berging" (naast de wasmachine en de droger), is nu, vlak voor het anno 2020, een "volwassendroom" van 20 jaar geworden! Enotria Travel is bijna jarig en we gaan traketeren: lees hieronder over onze leuke acties.20 jaar Enotria... en dat vieren we samen!
"1 maand lang proosten”: alle klanten die een boeking voor 2020 maken tussen 29/09 en 29/10 krijgen van ons een fles prosecco om samen te proosten !
"kans op 20% korting”: uit alle reizen voor 2020 die geboekt zijn tussen 29/09 en 31/12 wordt een gelukkige winnaar geloot die 20% korting krijgt op de geboekte vakantie!
Het verhaal achter Enotria
"Het idee om Enotria te beginnen ontstond nadat ik het huis van mijn familie in Calabrië had aangeboden aan een paar van mijn collega’s. Ze kwamen terug en waren verliefd op dit onbekende stuk van Zuid-Italië! Niemand wist waar Calabrië lag. In de toerismewereld was er niemand die Calabrië aanbood! Samen met een Calabrese collega dachten we: waarom niet een bedrijf opstarten dat reizen naar Calabria verkoopt?
De berging als kantoor
Ik dacht, het worden misschien een paar reizen per jaar, ik kan het gemakkelijk naast mijn fulltime baan bij HP doen! Op 29 september 1999 hebben we Enotria Travel geregistreerd bij de KvK in Amsterdam. Uit één van de oude namen van Calabrië kozen we de naam van ons nieuwe bedrijf.
In onze berging, naast de wasmachine en de droger, hebben we een bureau met een PC neergezet: ons eerste kantoor. Het waren leuke tijden, onze dochter Mickey was net geboren, ik was met ouderschapverlof, en kon aan de slag met Enotria.
Lex had nog een fulltime baan. Elke cent die we hadden ging in ons bedrijf. Ik herinner het me nog goed: met de baby in de wipstoel naast mijn bureau, hopend dat ze niet ging huilen als de telefoon ging! Internet was nog niet zo belangrijk toen. Onze eerste site was een HTML pagina gemaakt door een vriend. Belangrijker was het om een brochure te maken. Een Ierse vriend van ons, die tevens grafisch ontwerper was, regelde het voor ons. In het begin deden we zoveel mogelijk door het uitwisselen van diensten, om zodoende zoveel mogelijk geld te besparen.
De eerste klanten
Ieder telefoontje was spannend! In het begin van 2000 hadden we onze eerste klant: Annemarie de Haas, een journaliste die een reis wilde maken naar het onbekende Calabria! Ze ging naar Villa Michaela, het vakantiehuis van mijn familie. Ze vond dit onontgonnen stukje Italië geweldig, en toen ze terug kwam deelde ze haar ervaringen aan een vriend van haar. Deze vriend, Bert Breevoord, was op zijn beurt reisjournalist bij het Parool. Hij schreef vervolgens over een jong stel met een baby uit Amsterdam-Noord. Een stel dat als doel had om Nederland kennis te laten maken met Calabrië.
Bert schreef een prachtig redactioneel stuk in het Parool. Geweldig, een droom! Op zaterdag stonden we in het parool. Dat jaar ontvingen we 70 boekingen voor reizen naar Calabrië! In Calabrië hadden we 3 of 4 huizen en een paar agriturismo’s, mijn moeder deed de schoonmaak, mijn vader (die geen Engels spreekt) ontmoette de klanten bij een lokale bar en bracht ze naar de huizen. Iedere klant werd bij mijn ouders thuis uitgenodigd om te komen eten! Zonder mijn ouders zou Enotria niet bestaan hebben.
Enotria groeit
Het jaar daarna pakten we het groter aan. We organiseerden een persreis naar Calabrië. De uitnodiging werd geaccepteerd door de grote namen: Reizen, Italië magazine, Wegener media. Lex ging met de journalisten mee. Zo is het begonnen… Klanten stroomden binnen via de redactionele stukken in de diverse media, mond-tot-mondreclame deed de rest. Het derde jaar maakten we al 370 boekingen!
Corrado (mijn broer in Calabrië) en Sergio (in Nederland) kwamen bij ons aan boord (en zijn gelukkig nog steeds bij ons). Een paar jaar daarna kregen we een telefoontje van Floortje Dessing, ze wilde naar Calabrië... We kwamen op TV bij Yorin Travel! Het ging snel in die periode, we groeiden elk jaar aanzienlijk.
De jaren erna breiden we ons aanbod uit met meer regio's in Zuid-Italië, zoals Sicilië en Puglia. Jaren zijn we gespecialiseerd in Zuid-Italië, tot we in 2011 de kans kregen om door de overname van Italia.nl ook Toscane, Marken en Umbrië aan te bieden aan onze klanten. Inmiddels bieden we ook prachtige accommodaties in Noord-Italië aan.
In 2017 starten we met een nieuw concept: actieve en beleefreizen in Italië met een nieuwe site Reizen in Italie. Van raften in de bergen met het hele gezin, tot romantisch met de Vespa touren door de Italiaanse heuvels. Een mooie uitbreiding van ons specialisme, ook kleine groepen kunnen bij ons terecht voor een bijzondere reis.
We zijn een familie
Nu, na 20 jaar, verkopen we gemiddeld 1000 reizen per jaar. Het team is gegroeid, en bestaat nu uit: Tina en Lex, Corrado en Sergio (al 17 jaar met ons), Hidde en Rosanna (14 jaar bij ons), Kristel en Mimmo (8 jaar bij ons). We hebben een kantoor in Calabrië, 3 websites, accommodaties in heel Italië, maar het mooiste van alles is... ons enthousiasme is nog steeds hetzelfde, ieder jaar is spannend, iedere reis die we verkopen is speciaal, klanten worden vrienden…
Accommodaties waar we al 20 jaar mee samen werken, klanten die al 20 jaar met ons reizen, mensen die bij ons werken of bij ons hebben gewerkt. Het zijn geen partners, klanten of medewerkers. Het is familie! Ja inderdaad, we zijn een familie, geen bedrijf. Walter werkte een jaar bij ons om zijn studie te kunnen betalen en toen hij wegging zei hij tegen mij: "Het is zo moeilijk om Enotria te verlaten, omdat je niet gewoon een baan verlaat, je verlaat een familie".
De komende jaren willen we zo blijven doorgaan, met hetzelfde enthousiasme en gevoel. Ons doel is niet per se om groter te worden, ons doel is om te genieten van onze manier van reizen, en anderen te enthousiasmeren om ons Italië te ervaren en te delen.
Het cadeau van mijn leven
Ik (Tina) vind dat ik het cadeau van mijn leven heb gehad. Mijn werk is mijn hobby, en ik mag iedere dag mijn passie voor mijn land delen met anderen. Door mijn werk heb ik geweldige mensen ontmoet, en mijn droom om een leven te creëren tussen Italië en Nederland waar kunnen maken. Ik ben ook heel blij dat ik op deze manier veel tijd met mijn ouders kan doorbrengen.
Alle mensen en plekken die ik heb ontmoet en gezien, hebben mij wijzer gemaakt!
Bedankt Enotria en iedereen die Enotria mogelijk heeft gemaakt."
Tina Altieri
Algemene voorwaarden & Privacyverklaring Enotria Travel
Kennelijke fouten en vergissingen in een publicatie op onze website binden Enotria Travel niet.Reserveringskosten: 25€ per dossier
bekijk hier de Privacyverklaring
Algemene voorwaarden
ReisovereenkomstBeschikbaarheid op de website
Reisdocumenten
Betaling
Rente en incassokosten
Annuleren
Annuleren van vluchten
Wijzigingen
Wijzigingen door de reiziger
Klachten
Hinder of last
Aansprakelijkheid en overmacht
Hulp en bijstand
Stichting Garantiefonds Reisgelden
Reisovereenkomst
De reisovereenkomst is tot stand door het accepteren van de reisvoorwaarden, het verstrekken van de aanvullende gegevens voor de juiste uitvoering van de reis is de verantwoordelijkheid van de hoofdboeker. Index
Beschikbaarheid op de website
De beschikbaarheid is altijd een moment opname en dient gezien te worden als indicatie. Indien de beschikbaarheid niet overeenkomt met uw boeking dan neemt Enotria Travel per omgaande contact met u op om met een alternatief te komen. Pas op het moment dat de factuur is verzonden is u boeking geheel bevestigd en zal reis doorgang vinden. Mocht het zo zijn dat er in uw reis een vlucht is opgenomen dan dient u op de hoogte te zijn van de voorwaarden van de respectievelijke vluchtmaatschappij.Index
Reisdocumenten
De reiziger dient bij vertrek en gedurende de reis in het bezit te zijn van de benodigde documenten, zoals een geldig paspoort, of, waar toegestaan, een toeristenkaart en de eventueel vereiste visa, bewijzen van inentingen en vaccinaties, rijbewijs en groene kart. Indien de reis niet (geheel) kan maken wegens het ontbreken van enig (geldig) document, komt dat met alle daaraan verbonden gevolgen voor zijn rekening. De benodigde reisbescheiden zullen uiterlijk 10 dagen voor de dag van vertrek (bij eigenvervoer reizen voor de aankomstdatum van het eerst geboekte verblijf) in het bezit van de reiziger worden gesteld, tenzij er geboekt is binnen 2 maanden voor vertrekdatum (bij eigenvervoer reizen voor de aankomstdatum van het eerst geboekte verblijf). Boek u de reis via het internet, dan krijgt u niets meer per post thuis gestuurd. De boekingsbevestiging, factuur en reisbescheiden worden digitaal klaargezet op je persoonlijke pagina. Index
Betaling
Na ontvangst van de bevestiging van de reservering dient de reiziger per omgaande 25% van de reissom te voldoen, vermeerderd met de boekingskosten en eventueel de kosten van de reis- en/of annuleringsverzekering. De reiziger krijgt een eerste factuur.
De tweede factuur met het restant van de reissom, dient de reiziger uiterlijk twee maanden voor vertrek voldaan te hebben. Bij boekingen binnen twee maanden voor vertrek kunnen wij pas reserveren als de gehele reissom bij ons binnen is. Index
Rente en incassokosten
De reiziger die niet tijdig de geldelijke verplichting jegens Enotria Travel heeft voldaan is over het nog verschuldigde bedrag een rente verschuldigd van 1% over iedere maand of gedeelte van een maand der vertraging. Voorts is hij gehouden tot vergoeding van buitengerechtelijke incassokosten gelijk aan 15% van het gevorderde, met een minimum van 50€,-, tenzij dit bedrag, de incasso werkzaamheden nemende, onbillijk is. Index
Annuleren
Annuleringen dienen altijd schriftelijk, per aangetekende brief te geschieden. Naast de boekingskosten worden bij annulering de volgende kosten in rekening gebracht:
Indien de annulering plaatsvindt:
Meer dan 2 maanden voor vertrek: 15% van de reissom
Tussen 2 en 1 maand voor vertrek: 50% van de reissom
Tussen 1 maand en 2 weken voor vertrek: 90% van de reissom
Binnen 2 weken voor vertrek: 100% van de reissom
Bij sommige reizen of onderdelen van reizen, bijvoorbeeld lijndienstreizen, rondreizen en groepsreizen, kunnen afwijkende annuleringsbepalingen gelden. Het annuleren van vluchten (geboekt door Enotria Travel op de betreffende websites) is alleen mogelijk tegen 100% annuleringskosten. Index
Annuleren van vluchten
Het annuleren van vluchten is alleen mogelijk tegen 100% annuleringskosten. Enotria Travel is niet verantwoordelijk voor eventuele wijzigingen, uitval of klachten mbt vluchten. Index
Wijzigingen
Enotria Travel heeft recht de overeengekomen dienstverlening op een of meer wezenlijke punten te wijzigen wegens gewichtige omstandigheden. Onder gewichtige omstandigheden die van zodanige aard zijn dat verdere gebondenheid van Enotria Travel in redelijkheid niet kan worden gevergd. Indien de oorzaak van de wijziging aan de reiziger kan worden toegerekend, komt de hieruit voortvloeiende schade voor rekening van de reiziger. Indien Enotria Travel door de wijzigingen geld bespaart, heeft de reiziger voor zijn deel recht op het bedrag van die besparing.
Enotria Travel moet de reiziger binnen 48 uur (2 werkdagen) nadat de gewichtige omstandigheden zijn ingetreden een wijzigingsvoorstel in de vorm van een alternatief aanbod voorleggen. De verplichting vervalt, indien de oorzaak van de wijziging aan de reiziger is toe te rekenen. De reiziger kan de wijzigingen afwijzen. Het alternatief dient minstens gelijkwaardig te zijn. De gelijkwaardigheid van alternatieve accommodatie moet worden beoordeeld naar objectieve maatstaven en dient te worden bepaald naar de volgende omstandigheden die uit het vervangende aanbod moeten blijken:
1. De situering van de accommodatie in de plaats van bestemming;
2. De aard en klasse van de accommodatie;
3. De faciliteiten die de accommodatie verder biedt.
Bij even bedoelde beoordeling moet rekening gehouden worden met:
1. De samenstelling van het reisgezelschap
2. De aan Enotria Travel bekende en door hem schriftelijk bevestigde bijzondere eigenschappen van de betrokken reiziger(s);
3. De door de reiziger verlangde afwijkingen van het programma of toevoegingen daarvan, die door Enotria Travel schriftelijk voor akkoord zijn bevestigd;
4. Bij de aanmelding bekend gemaakte en daarbij vastgelegde persoonlijke omstandigheden, die door de reiziger als van wezenlijk belang zijn opgegeven.
Enotria Travel mag de overeenkomst ook op een niet wezenlijk punt wijzigen wegens gewichtige, de reiziger onverwijld meegedeelde, omstandigheden. In dat geval kan de reiziger de wijziging slechts afwijzen indien de wijziging hem tot nadeel van meer dan geringe betekenis strekt.
Wanneer Enotria Travel op grond van het bovengenoemde aansprakelijk is voor de door de reiziger geleden schade, zal zijn aansprakelijk beperkt c.q. uitgesloten zijn in overeenstemming met de ter zake geldende internationale verdragen. Hij aanvaardt evenmin aansprakelijkheid voor schade waarvoor aanspraak op vergoeding bestaat uit hoofde van een reis- en/of annuleringsverzekering. Indien Enotria Travel jegens de reiziger aansprakelijk is voor derving van reisgenot, bedraagt de vergoeding ten hoogste éénmaal de reissom.
Onverminderd het bepaalde in het voorgaande is de aansprakelijkheid van Enotria Travel voor andere schade veroorzaakt door dood of letsel van de reiziger beperkt tot ten hoogste driemaal de reissom, tenzij sprake is van opzet of grove schuld van Enotria Travel. In dat geval is zijn aansprakelijk beperkt. IN dit artikel opgenomen uitsluiting en/of beperkingen aansprakelijkheid van Enotria Travel gelden ook ten behoeve van de werknemers van Enotria Travel, het boekingskantoor en betrokken dienstverleners, evenals hun personeel, tenzij verdrag of wet dit uitsluit.
De reiziger(s) is/zijn verplicht tot naleving van alle aanwijzingen van Enotria Travel ter bevordering van een goede uitvoering van de reis en is/zijn aansprakelijk voor schade veroorzaakt door zijn/hun ongeoorloofde gedragingen, te beoordelen naar de maatstaf van het gedrag van een correcte reiziger. Iedere reiziger zich uiterlijk dient 24 uur voor aangegeven tijdstip van vertrek van de terugreis bij de plaatselijke agent van Enotria Travel of ons kantoor in Nederland te vergewissen van het exacte tijdstip van vertrek, indien sprake is van charter vervoer. Index
Wijzigingen door de reiziger
Na totstandkoming van de overeenkomst kan de reiziger wijziging daarvan verzoeken. Tot 28 dagen voor vertrek (bij eigenvervoer reizen voor de aankomstdatum van het eerst geboekte verblijf) zullen deze wijzigingen voor zover mogelijk worden aangebracht en in dat geval schriftelijk door de reisorganisator worden bevestigd.
Hiervoor geldt de voorwaarde, dat de reiziger de gewijzigde reissom onder aftrek van de reeds betaalde gelden voldoet. Bovendien is hij gehouden de wijzigingskosten ad € 25.- per boeking en eventuele communicatiekosten te vergoeden. Wijzingen zijn mogelijk als de accommodatie akkoord gaat- Voor kosten in verband met wijzingen van vluchten verwijzen wij naar de voorwaarden van de respectievelijke vluchtmaatschappij
Reist u met het vliegtuig, dan dienen voorletters en naam (in verband met de vliegtickets) correct gespeld te zijn. De voor- en achternaam moeten conform paspoort zijn. Wijzigingskosten als gevolg van het niet tijdig melden van eventuele spelfouten, komen voor uw rekening. Index
Klachten
Indien de reiziger in een van de reiscomponenten, auto/accommodatie/extra diensten een onvolkomenheid aantreft dient hij dit direct te melden aan de leverancier van de dienst of het product opdat deze de klacht zo spoedig mogelijk kan verholpen worden. Wordt de klacht niet naar behoren opgelost dan dient de reiziger dat te melden aan Enotria Travel in Amsterdam. Niet in het buitenland gemelde klachten worden niet geaccepteerd door Enotria Travel. Klachten dienen na terugkomst dan wel uiterlijk na 1 maand van de oorspronkelijke retour datum schriftelijk bij Enotria Travel ingediend te worden. Wij zullen er alles aan doen om uw vakantie te doen slagen en nemen klachten zeer serieus. Wij kunnen alleen een passende en goede oplossing aandragen ten tijde van uw vakantie en niet na terugkeer in Nederland. Op alle geschillen tussen Enotria Travel en de reiziger is het Nederlandse recht van toepassing. Uitsluitend een Nederlandse rechter kan van deze geschillen kennis nemen. Voor geschillen mbt vluchten verwijzen wij naar de respectievelijke vluchtmaatschappij. Index
Hinder of last
De reiziger(s) is/zijn verplicht tot naleving van alle aanwijzingen van de reisorganisator ter bevordering van een goede uitvoering van de reis en is/zijn aansprakelijk voor schade veroorzaakt door zijn/hun ongeoorloofde gedragingen, te beoordelen naar de maatstaf van het gedrag van een correcte reiziger. De reiziger die zodanig hinder of last oplevert of kan opleveren, dat een goede uitvoering van een reis daardoor in sterke mate wordt bemoeilijkt of kan worden bemoeilijkt, kan door Enotria Travel van (voortzetting) de reis worden uitgesloten, indien van deze in redelijkheid kan worden gevergd dat de overeenkomst wordt nagekomen. Alle daaruit voortvloeiende kosten komen voor rekening van de reiziger, indien en voorzover de gevolgen van hinder of last hem kunnen worden toegerekend. Indien en voorzover de oorzaak van de uitsluiting de reiziger niet kan worden toegerekend, wordt hem restitutie van de reissom of een gedeelte daarvan verleend. Index
Aansprakelijkheid en overmacht
Enotria Travel is verplicht tot uitvoering van de overeenkomst in overeenstemming met de verwachtingen die de reiziger op grond van de overeenkomst redelijkerwijs mocht hebben.
Indien de reis niet verloopt in overeenstemming met hierboven bedoelde verwachtingen, is de reiziger verplicht daarvan zo spoedig mogelijk mededeling te doen aan de betrokkenen. Zonder melding van de tekortkoming vervalt alle aansprakelijkheid van Enotria Travel.
Indien de reis niet verloopt in overeenstemming met boven bedoelde verwachtingen, is Enotria Travel verplicht eventuele schade te vergoeden, tenzij de tekortkoming in de nakoming niet aan hem is toe te rekenen noch aan de persoon van wiens hulp hij bij de uitvoering van de overeenkomst gebruik maakt, omdat:
a. de tekortkoming in de uitvoering van de overeenkomst is toe te rekenen aan de reiziger; of
b. de tekortkoming in de uitvoering van de overeenkomst niet kon worden voorzien of niet kon worden opgeheven en toe te rekenen is aan een derde die niet bij de levering van de in de reis begrepen diensten is betrokken; of
c. de tekortkoming in de uitvoering van de overeenkomst te wijten is aan een gebeurtenis die Enotria Travel of degene van wiens hulp hij bij de uitvoering van de overeenkomst gebruik maakt, met in achtneming van alle mogelijke zorgvuldigheid niet kon voorzien of verhelpen; of
d. de tekortkoming in de uitvoering van de overeenkomst te wijten is aan overmacht zoals hieronder beschreven.
Onder overmacht worden verstaan abnormale en onvoorzienbare omstandigheden die onafhankelijk zijn van de wil van degene die zich er op beroept en waarvan de gevolgen ondanks alle voorzorgsmaatregelen niet konden worden vermeden.
Wettelijke bedenktijd.
Voor informatie over de wettelijke bedenktijd verwijzen we graag naar de consuwijzer http://www.consuwijzer.nl/thema/kopen-op-afstand. Bij aankopen op afstand en reizen gelden nl andere wettelijke bedenktijden. Index
Hulp en bijstand
Enotria Travel is naar gelang de omstandigheden verplicht de reiziger hulp en bijstand te verlenen, indien de reis niet verloopt in overeenstemming met de verwachtingen die deze op grond van de overeenkomst redelijkerwijs mocht hebben. De daaruit voortvloeiende kosten zijn voor rekening van de reisorganisator, indien de tekortkoming in de uitvoering van de overeenkomst hem is toe te rekenen. Indien de oorzaak aan de reiziger is toe te rekenen, is de reisorganisator tot verlening van hulp en bijstand slechts verplicht voor zover dat redelijkerwijs van hem kan worden gevergd. De kosten zijn in dat geval voor rekening van de reiziger.
Indien de reis niet verloopt in overeenstemming met de verwachtingen die de reiziger op grond van de overeenkomst redelijkerwijs mocht hebben wegens omstandigheden die noch aan de reiziger noch aan de reisorganisator zijn toe te rekenen, draagt ieder zijn eigen schade. Voor de reisorganisator bestaat deze o.a. uit de extra inzet van menskracht: voor de reiziger bestaat dit o.a. uit extra verblijf en repatriëringkosten. Index
Stichting Garantiefonds Reisgelden
Ons bedrijf is aangesloten bij SGR. Binnen de grenzen van de SGR-garantieregeling vallen de op deze internetsite gepubliceerde reizen onder garantie van SGR. De SGR-garantie houdt in dat de consument ervan verzekerd is zijn vooruitbetaalde reisgeld terug te krijgen, als zijn wederpartij door financieel onvermogen de overeengekomen tegenprestatie niet kan nakomen. Voor zover de overeenkomst mede het vervoer omvat en de plaats van bestemming reeds is bereikt, wordt zorg gedragen voor de terugreis. Index
Privacyverklaring Enotria Travel BV
Merken: Enotria.nl, Reizeninitalie.nl, Italia.nl, Villeincalabria.it, Calabrie.nl
Uw privacy is voor Enotria BV van groot belang. Wij houden ons dan ook aan de privacywet. Dit betekent dat uw gegevens veilig zijn bij ons en dat wij ze altijd netjes gebruiken. In deze privacyverklaring leggen we uit wat we bij de websites van Enotria allemaal doen met informatie die we over u te weten komen.
Als u vragen hebt, of wilt weten wat we precies van u bijhouden, neem dan contact op met Enotria Travel.Index
Bezoeken website
Voor het bezoeken van onze website vragen wij geen persoonlijke gegevens. Telkens wanneer een klant onze website bezoekt, registreren wij wel anoniem het klikgedrag. Dat wil zeggen de webpagina's die de persoon bezoekt, de bestemmingen die worden opgevraagd en op welke pagina de klant onze website weer verlaat. Deze gegevens worden alleen gebruikt voor eigen statistieken.
Cookies
Onze website gebruikt cookies. Cookies zijn kleine bestandjes waar we informatie in kunnen opslaan zodat u die niet steeds hoeft in te vullen. Maar we kunnen er ook mee zien dat u ons weer bezoekt.
Wanneer u onze website voor het eerst bezoekt, tonen wij een melding met uitleg over cookies. Hierbij zullen we vragen om uw akkoord voor het gebruik van deze cookies.
U kunt via uw browser het plaatsen van cookies uitschakelen, maar sommige dingen van onze website werken dan niet goed meer.
Reserveren van een reis
Voor het maken van een reservering hebben wij een aantal persoonsgegevens van de klant nodig. Uw naam, adres, geboortedatum, mobiele telefoonnummer(s) en e-mailadres worden opgeslagen in ons systeem. Deze persoonsgegevens worden uitsluitend gebruikt voor zaken met betrekking tot de reservering zoals verzekeringen, facturen, tickets of het bereiken van de reizigers/thuisblijvers in noodgevallen. In het geval van een boeking worden bepaalde gegevens aan derden verstrekt (alleen namen, geboortedata en mobiele nummer), maar alleen aan partijen die direct betrokken zijn bij uw reis, zoals vliegtuigmaatschappijen, accommodatie-eigenaren en overige partijen die van belang zijn voor een goede organisatie van uw vakantie. Wij zullen uw persoonsgegevens nooit zonder uw toestemming verstrekken aan personen of bedrijven voor commerciële exploitatie. In ons lokale kantoor in Calabrië zijn we verplicht om uw persoonsgegevens te verstrekken aan de gemeente en de lokale politie.
Nieuwsbrief
Wanneer u bent aangemeld voor de nieuwsbrief van Enotria Travel en merken, informeren wij u per e-mail over nieuwtjes en aanbiedingen. We sturen de nieuwsbrief maximaal 2 keer per maand.
Wenst u geen nieuwsbrief van Enotria meer te ontvangen? Dan kunt u zichzelf eenvoudig afmelden via onze website of via de nieuwsbrief.
Feedback
Na afloop van de reis vragen we aan de klant om een digitaal feedbackformulier in te vullen. De feedback van de accommodatie wordt gepubliceerd op onze website onder vermelding van uw voornaam/voorletters (geen achternaam).
Verder ontvangt u per e-mail een uitnodiging om Enotria Travel te beoordelen via Trustpilot. Bij Trustpilot kunt u kiezen om de beoordeling anoniem of onder vermelding van uw naam te plaatsen.
Wet persoonsgegevens
Enotria Travel respecteert de privacy van alle gebruikers van de site en klanten en zorgt ervoor dat de persoonlijke informatie vertrouwelijk wordt behandeld. Wij gebruiken uw gegevens om de reservering af te handelen, om u op een snelle en zorgvuldige manier informatie te verschaffen over de geboekte reis.
Wanneer u een reis boekt, worden de persoonsgegevens die u verstrekt door Enotria Travel in een beveiligde database vastgelegd. Derden hebben geen toegang tot deze database. Wanneer u een reservering heeft gemaakt, ontvangt u mails gerelateerd aan uw reservering zoals de bevestiging, facturen, reispapieren, feedback, eventuele betalingsherinnering, eventuele vluchtwijzingen en eventuele vragen/opmerkingen over uw aankomsttijd of andere zaken voor een soepel verloop van de reis.
Indien u hier bezwaar tegen hebt, kunt u contact met ons opnemen. Te allen tijde kunt u uw persoonsgegevens bekijken en wijzigen via uw account op onze website. Indien u niet (meer) wilt dat uw gegevens worden gebruikt voor toezending van informatie of als u uw account wilt verwijderen of uw gegevens wilt aanpassen, laat het ons weten via een e-mail aan info@enotria.nl.
Uw persoonsgegevens zijn veilig bij Enotria Travel en beveiligd middels een zogeheten Secure Socket Layer (SSL) verbinding. Uw gegevens en de gegevens van uw medereizigers zullen te allen tijde worden beschermd en vertrouwelijk worden behandeld. Index
Ons Goede Doel
Een deel van de door u betaalde boekingskosten gaat naar onze stichting Education for Hope. Als klant van Enotria draagt u daardoor een steentje bij aan een beter leven van onze kinderen in Ethiopië.
Het doel van Education for Hope is om de kinderen naar school te laten gaan. Ook krijgen zijn medische zorg als ze deze nodig hebben. We hopen dat de kinderen een positieve invloed zullen hebben op de economische en sociale ontwikkeling van hun land.
De jaarlijkse kosten voor onderwijs en medische zorg bedragen € 70 per kind. De kracht van onze stichting is dat iedere cent van de donaties daadwerkelijk bij de kinderen terecht komt. Er zijn geen kosten voor organisatie, salaris, marketing of overhead die betaald moeten worden.
Het doel van Education for Hope is om de kinderen naar school te laten gaan. Ook krijgen zijn medische zorg als ze deze nodig hebben. We hopen dat de kinderen een positieve invloed zullen hebben op de economische en sociale ontwikkeling van hun land.
De jaarlijkse kosten voor onderwijs en medische zorg bedragen € 70 per kind. De kracht van onze stichting is dat iedere cent van de donaties daadwerkelijk bij de kinderen terecht komt. Er zijn geen kosten voor organisatie, salaris, marketing of overhead die betaald moeten worden.
Samen met jullie wil Education for Hope deze kinderen een kans bieden. Door dit initiatief te starten wil we een eerste stap zetten naar een betere toekomst voor de kinderen.
Op dit moment biedt Education for Hope scholing en zorg aan 50 kinderen. Als de lesbijdrage, de lunch en het schooluniform betaald zijn, hebben de kinderen een betere kans op een goede toekomst.
We hopen dat de donaties aan onze stichting de komende jaren verder groeien, zodat we meer kinderen kunnen helpen.
Elk jaar organiseert Enotria een ‘fundraising party’ voor Education for Hope.
Volg onze website Education for Hope en onze facebook Pagina !
Op dit moment biedt Education for Hope scholing en zorg aan 50 kinderen. Als de lesbijdrage, de lunch en het schooluniform betaald zijn, hebben de kinderen een betere kans op een goede toekomst.
We hopen dat de donaties aan onze stichting de komende jaren verder groeien, zodat we meer kinderen kunnen helpen.
Elk jaar organiseert Enotria een ‘fundraising party’ voor Education for Hope.
Volg onze website Education for Hope en onze facebook Pagina !
Vluchten naar Italië
Graag adviseren wij u over vluchten naar Italië. Samen met u vinden we de beste vlucht.
Waar kijken we naar?
• het vluchttarief
• het comfort, gemak en service
• de luchthaven van vertrek- en aankomst
• de vluchttijden
Transavia vluchten naar Italië
Transavia vliegt rechtstreeks naar vele bestemmingen in Italië vanuit Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven.
Hieronder vindt u een overzicht (vanaf-prijzen o.b.v. enkele reis):
Bari - Vliegtickets vanaf Amsterdam € 55
Bologna - Vliegtickets vanaf Eindhoven € 25
Brindisi - Vliegtickets vanaf Rotterdam € 49
Catania (Sicilië) - Vliegtickets vanaf Amsterdam € 55
Napels - Vliegtickets vanaf Amsterdam € 33
Olbia (Sardinië) - Vliegtickets vanaf Amsterdam € 35
Palermo (Sicilië) - Vliegtickets vanaf Rotterdam € 49
Perugia - Vliegtickets vanaf Rotterdam € 29 - nieuw
Pisa - Vliegtickets vanaf Rotterdam € 29 & vanaf Amsterdam € 39
Rome - Vliegtickets vanaf Rotterdam € 43
Verona - Vliegtickets vanaf Amsterdam € 39
Easyjet vluchten naar Italië
Easyjet vliegt rechtstreeks naar vele bestemmingen in Italië vanuit Amsterdam. Hieronder vindt u een overzicht:
Milaan - Vliegtickets vanaf Amsterdam
Catania (Sicilië) - Vliegtickets vanaf Amsterdam
Napels - Vliegtickets vanaf Amsterdam
Olbia (Sardinië) - Vliegtickets vanaf Amsterdam
Rome - Vliegtickets vanaf Amsterdam
Verona - Vliegtickets vanaf Amsterdam
Venetië - Vliegtickets vanaf Amsterdam
Voordelige vluchten
De laatste jaren zijn er steeds meer mogelijkheden om met low-cost vliegmaatschappijen (Vueling, Ryanair, Eurowings, Brussels Airlines, enz.) naar Italië te vliegen. Door te vliegen vanuit Eindhoven, Brussel of Duitsland (Weeze, Dusseldorf, enz) kunt u vaak een interessant bedrag besparen.
U boekt uw low-cost vlucht direct zelf op de betreffende websites. Eventueel kunnen wij de vlucht ook voor u reserveren, dan berekenen wij een handling fee om de vluchten voor u te boeken (voor kinderen tot 2 jaar wordt geen handling fee berekend).
Lijnvluchten Alitalia & KLM
Alitalia & KLM vliegen 365 dagen per jaar, meerdere keren per dag, naar alle bestemmingen in Italië.
De vluchten van Alitalia/KLM hebben wel altijd een overstap (alleen naar sommige bestemmingen zoals bijv. Rome & Milaan zijn de vluchten rechtstreeks). Vraag ons gerust naar de mogelijkheden, wij kunnen de beste vluchtverbindingen voor u uitzoeken.
Waar kijken we naar?
• het vluchttarief
• het comfort, gemak en service
• de luchthaven van vertrek- en aankomst
• de vluchttijden
Transavia vluchten naar Italië
Transavia vliegt rechtstreeks naar vele bestemmingen in Italië vanuit Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven.
Hieronder vindt u een overzicht (vanaf-prijzen o.b.v. enkele reis):
Bari - Vliegtickets vanaf Amsterdam € 55
Bologna - Vliegtickets vanaf Eindhoven € 25
Brindisi - Vliegtickets vanaf Rotterdam € 49
Catania (Sicilië) - Vliegtickets vanaf Amsterdam € 55
Napels - Vliegtickets vanaf Amsterdam € 33
Olbia (Sardinië) - Vliegtickets vanaf Amsterdam € 35
Palermo (Sicilië) - Vliegtickets vanaf Rotterdam € 49
Perugia - Vliegtickets vanaf Rotterdam € 29 - nieuw
Pisa - Vliegtickets vanaf Rotterdam € 29 & vanaf Amsterdam € 39
Rome - Vliegtickets vanaf Rotterdam € 43
Verona - Vliegtickets vanaf Amsterdam € 39
Easyjet vluchten naar Italië
Easyjet vliegt rechtstreeks naar vele bestemmingen in Italië vanuit Amsterdam. Hieronder vindt u een overzicht:
Milaan - Vliegtickets vanaf Amsterdam
Catania (Sicilië) - Vliegtickets vanaf Amsterdam
Napels - Vliegtickets vanaf Amsterdam
Olbia (Sardinië) - Vliegtickets vanaf Amsterdam
Rome - Vliegtickets vanaf Amsterdam
Verona - Vliegtickets vanaf Amsterdam
Venetië - Vliegtickets vanaf Amsterdam
Voordelige vluchten
De laatste jaren zijn er steeds meer mogelijkheden om met low-cost vliegmaatschappijen (Vueling, Ryanair, Eurowings, Brussels Airlines, enz.) naar Italië te vliegen. Door te vliegen vanuit Eindhoven, Brussel of Duitsland (Weeze, Dusseldorf, enz) kunt u vaak een interessant bedrag besparen.
U boekt uw low-cost vlucht direct zelf op de betreffende websites. Eventueel kunnen wij de vlucht ook voor u reserveren, dan berekenen wij een handling fee om de vluchten voor u te boeken (voor kinderen tot 2 jaar wordt geen handling fee berekend).
Lijnvluchten Alitalia & KLM
Alitalia & KLM vliegen 365 dagen per jaar, meerdere keren per dag, naar alle bestemmingen in Italië.
De vluchten van Alitalia/KLM hebben wel altijd een overstap (alleen naar sommige bestemmingen zoals bijv. Rome & Milaan zijn de vluchten rechtstreeks). Vraag ons gerust naar de mogelijkheden, wij kunnen de beste vluchtverbindingen voor u uitzoeken.
Video´s Italië
Deze video’s zijn door - of in samenwerking met - Enotria gemaakt.
Ook hebben we een aantal bijzonder mooie video’s toegevoegd van vrienden of kennissen.
De sfeer van “het reizen door Italië” is goed in beeld gebracht.
Wij wensen jullie veel kijkplezier!
Ook hebben we een aantal bijzonder mooie video’s toegevoegd van vrienden of kennissen.
De sfeer van “het reizen door Italië” is goed in beeld gebracht.
Wij wensen jullie veel kijkplezier!
Finally Home
Onze vrienden van StoryTravelers waren bij ons op bezoek in Calabrië.
Ze hebben onze families en vrienden ontmoet. We hadden een geweldige tijd samen!!
Ze hebben onze families en vrienden ontmoet. We hadden een geweldige tijd samen!!
But Puglia Loves You
Mei 2012: Story Travelers gaat op reis met Enotria: "La Puglia" verrast met zijn kleuren, zijn ritme, zijn schoonheid: Puglia loves You!
filmed & edited by Caspar Diederik (www.storytravelers.com) -Powered by Enotria
filmed & edited by Caspar Diederik (www.storytravelers.com) -Powered by Enotria
But... Puglia ❤ You from STORYTRAVELERS on Vimeo.
Digital Diary Basilicata
`How to travel to south Italy, fall in love and never return`: Een fantastich project: 7 artisten, 7 dagen, 7 video´s....om het verhaal over Basilicata te vertellen.
How to travel to south Italy, fall in love and never return. from STORYTRAVELERS on Vimeo.
Vakantie in zuid Italië
Een video gemaakt door Enotria Travel in 2011 met beelden van Calabrië in het zuiden van Italië.
Een reis door Calabria
Calabrie is een regio die voor iedereen wat nieuws te bieden heeft, zelfs de meest bereisde toerist komt hier aan zijn trekken...
Het Italiaanse leven
Als u in Italië op vakantie bent, maakt u niet alleen kennis met de schitterende natuur, kunst en cultuur, maar ook met de gebruiken van de bevolking. Italië ligt in Zuid-Europa en heeft een ander ritme en een andere levensstijl en cultuur. Het kan hierdoor zijn dat dingen in Italië anders zijn dan dat u in Nederland of België gewend bent.
Het Italiaanse leven
De openingstijden
Bepaalde delen van Italië zijn nog niet zo gericht op toerisme. In de gebieden waar dit wel het geval is, gelden de zomermaanden als het voornaamste vakantieseizoen. Reist u in het voor- of najaar dan kan het in sommige gebieden voorkomen dat u af en toe voor een gesloten deur staat. Normaal gesproken zijn de winkels geopend van 09.00 tot 13.00 uur en van 16.00 tot 20.00 uur. Musea en kerken zijn meestal geopend van 08.00 tot 12.00 uur en van 16.00 tot 19.00 uur. Veel winkels en musea zijn gesloten op maandag. Indien een museum of kerk gesloten is, dan kunt u altijd informeren bij de lokale bevolking (bijvoorbeeld in een barretje). Vaak wordt een museum of kerk speciaal voor u geopend. Als u een museum of kerk bezoekt, denkt u er dan aan om de schouders en knieën te bedekken.
Bepaalde delen van Italië zijn nog niet zo gericht op toerisme. In de gebieden waar dit wel het geval is, gelden de zomermaanden als het voornaamste vakantieseizoen. Reist u in het voor- of najaar dan kan het in sommige gebieden voorkomen dat u af en toe voor een gesloten deur staat. Normaal gesproken zijn de winkels geopend van 09.00 tot 13.00 uur en van 16.00 tot 20.00 uur. Musea en kerken zijn meestal geopend van 08.00 tot 12.00 uur en van 16.00 tot 19.00 uur. Veel winkels en musea zijn gesloten op maandag. Indien een museum of kerk gesloten is, dan kunt u altijd informeren bij de lokale bevolking (bijvoorbeeld in een barretje). Vaak wordt een museum of kerk speciaal voor u geopend. Als u een museum of kerk bezoekt, denkt u er dan aan om de schouders en knieën te bedekken.
Het verkeer
De wegen in Italië zijn over het algemeen genomen vrij goed. De snelwegen (de 'autostrada') en de grotere provinciale wegen (de 'superstrada') zijn goed. Op de autostrada moet tol betaald worden. De lokale B- en C-wegen zijn soms van een iets mindere kwaliteit. Vooral in het binnenland of in de bergen gaat verplaatsen over deze wegen vaak niet zo snel. Hier kunt u af en toe ook op onverharde wegen (‘strade bianche’) terecht komen. Italianen rijden vaak vrij sportief, en veel mensen houden zich niet altijd aan de maximumsnelheid. Op bredere wegen is inhalen vaak gemeengoed. Er wordt daarom verwacht dat u in zo’n situatie zoveel mogelijk de rechterkant van de weg aanhoudt, om de inhaler de ruimte te geven.
De wegen in Italië zijn over het algemeen genomen vrij goed. De snelwegen (de 'autostrada') en de grotere provinciale wegen (de 'superstrada') zijn goed. Op de autostrada moet tol betaald worden. De lokale B- en C-wegen zijn soms van een iets mindere kwaliteit. Vooral in het binnenland of in de bergen gaat verplaatsen over deze wegen vaak niet zo snel. Hier kunt u af en toe ook op onverharde wegen (‘strade bianche’) terecht komen. Italianen rijden vaak vrij sportief, en veel mensen houden zich niet altijd aan de maximumsnelheid. Op bredere wegen is inhalen vaak gemeengoed. Er wordt daarom verwacht dat u in zo’n situatie zoveel mogelijk de rechterkant van de weg aanhoudt, om de inhaler de ruimte te geven.
Het eten
Italianen hechten ontzettend veel waarde aan eten. Het ontbijt is eenvoudig en beperkt zich vaak tot een kop cappuccino en wat zoetigheden. ’s Middags en ’s avonds wordt er een stuk uitgebreider gegeten. De keuken is typisch mediterraans met verse smaakvolle producten en eenvoudige gerechten. Vegetariërs kunnen in Italië heerlijk eten gezien de belangrijke rol van groenten in de Italiaanse keuken. In het voor- en naseizoen kan het voorkomen dat restaurants gesloten zijn. Vaak kunt u wel terecht in de kleine eettentjes waar de lokale mensen eten. Ook kunt u bij supermarkten of kruidenierswinkeltjes belegde broodjes kopen.
De zwembaden
Noord-Europeanen vinden zwemmen in het voor- of naseizoen vaak een heerlijke gedachte. Veel Italianen zwemmen echter alleen in de zomermaanden. In Zuid-Italië zijn de zwembaden grofweg geopend van eind april tot eind oktober. In het midden en noorden van het land zijn de zwembaden normaal gesproken open van eind mei tot eind september. Uiteraard kan dit per accommodatie verschillen. Ook speelt het weer hier een rol in. We verzoeken de eigenaren wel altijd om de zwembaden zo lang mogelijk open te houden. Op onze website vermelden we zoveel mogelijk de openingstijden.
De huizen & appartementen
Zoals al eerder gezegd; Italianen hebben een eetcultuur. Dit betekent dat de keuken en de eettafel vaak een prominente rol innemen in het huis. Een ruime woonkamer zoals wij die in Noord-Europa kennen is zelden aanwezig. Dit heeft uiteraard ook te maken met het plezierige Italiaanse klimaat. Grote delen van het dagelijkse leven spelen zich af in de buitenlucht. Dit heeft tot gevolg dat het interieur van huizen soms wat eenvoudiger van aard is, dan wij gewend zijn in Noord-Europa.
Deze verschillen zijn er ook tussen Noord-Italië en Zuid-Italië. In het zuiden zijn de accommodaties vaak wat meer op het buitenleven gericht, en er is vaak airco aanwezig. In het noorden zien we dat huizen vaker een woonkamer hebben, en beschikken vaak over een open haard en/of verwarming.
Er is ook een verschil in het gebruik van het beddengoed. In Italië wordt zelden gebruik gemaakt van moltons en dekbedden. Men gebruikt vooral lakens, dekens en plaids als beddengoed.
Ons persoonlijke bezoek & selectie
Alle regio’s en accommodaties zijn persoonlijk door ons bezocht en geselecteerd, waardoor we u de kwaliteit kunnen garanderen. U kunt bij ons terecht voor gedetailleerde informatie en gerichte adviezen over de verschillende regio’s en accommodaties. We bieden een breed spectrum aan accommodaties aan, van vrij eenvoudig tot zeer luxe. Gemene deler is dat het gaat om bijzondere locaties met een typisch Italiaanse sfeer. Enkele van onze selectiecriteria:
• prijs-kwaliteitverhouding
• de locatie
• een bijzondere sfeer
• het comfort
Italianen hechten ontzettend veel waarde aan eten. Het ontbijt is eenvoudig en beperkt zich vaak tot een kop cappuccino en wat zoetigheden. ’s Middags en ’s avonds wordt er een stuk uitgebreider gegeten. De keuken is typisch mediterraans met verse smaakvolle producten en eenvoudige gerechten. Vegetariërs kunnen in Italië heerlijk eten gezien de belangrijke rol van groenten in de Italiaanse keuken. In het voor- en naseizoen kan het voorkomen dat restaurants gesloten zijn. Vaak kunt u wel terecht in de kleine eettentjes waar de lokale mensen eten. Ook kunt u bij supermarkten of kruidenierswinkeltjes belegde broodjes kopen.
De zwembaden
Noord-Europeanen vinden zwemmen in het voor- of naseizoen vaak een heerlijke gedachte. Veel Italianen zwemmen echter alleen in de zomermaanden. In Zuid-Italië zijn de zwembaden grofweg geopend van eind april tot eind oktober. In het midden en noorden van het land zijn de zwembaden normaal gesproken open van eind mei tot eind september. Uiteraard kan dit per accommodatie verschillen. Ook speelt het weer hier een rol in. We verzoeken de eigenaren wel altijd om de zwembaden zo lang mogelijk open te houden. Op onze website vermelden we zoveel mogelijk de openingstijden.
De huizen & appartementen
Zoals al eerder gezegd; Italianen hebben een eetcultuur. Dit betekent dat de keuken en de eettafel vaak een prominente rol innemen in het huis. Een ruime woonkamer zoals wij die in Noord-Europa kennen is zelden aanwezig. Dit heeft uiteraard ook te maken met het plezierige Italiaanse klimaat. Grote delen van het dagelijkse leven spelen zich af in de buitenlucht. Dit heeft tot gevolg dat het interieur van huizen soms wat eenvoudiger van aard is, dan wij gewend zijn in Noord-Europa.
Deze verschillen zijn er ook tussen Noord-Italië en Zuid-Italië. In het zuiden zijn de accommodaties vaak wat meer op het buitenleven gericht, en er is vaak airco aanwezig. In het noorden zien we dat huizen vaker een woonkamer hebben, en beschikken vaak over een open haard en/of verwarming.
Er is ook een verschil in het gebruik van het beddengoed. In Italië wordt zelden gebruik gemaakt van moltons en dekbedden. Men gebruikt vooral lakens, dekens en plaids als beddengoed.
Ons persoonlijke bezoek & selectie
Alle regio’s en accommodaties zijn persoonlijk door ons bezocht en geselecteerd, waardoor we u de kwaliteit kunnen garanderen. U kunt bij ons terecht voor gedetailleerde informatie en gerichte adviezen over de verschillende regio’s en accommodaties. We bieden een breed spectrum aan accommodaties aan, van vrij eenvoudig tot zeer luxe. Gemene deler is dat het gaat om bijzondere locaties met een typisch Italiaanse sfeer. Enkele van onze selectiecriteria:
• prijs-kwaliteitverhouding
• de locatie
• een bijzondere sfeer
• het comfort
Villa´s & vakantiehuizen in Italië, B&B, Agriturismo´s en Hotels, altijd persoonlijk geselecteerd!
De accommodatie waarin u verblijft, speelt een voorname rol in uw vakantiebeleving.
Alle regio’s en accommodaties zijn persoonlijk door ons bezocht en geselecteerd, waardoor we u de kwaliteit kunnen garanderen. U kunt bij ons terecht voor gedetailleerde informatie en gerichte adviezen over de verschillende regio’s en accommodaties. We bieden een breed spectrum aan accommodaties aan, van vrij eenvoudig tot zeer luxe. Gemene deler is dat het gaat om bijzondere locaties met een typisch Italiaanse sfeer. Enkele van onze selectiecriteria:
• prijs-kwaliteitverhouding
• de locatie
• een bijzondere sfeer
• het comfort
Alle regio’s en accommodaties zijn persoonlijk door ons bezocht en geselecteerd, waardoor we u de kwaliteit kunnen garanderen. U kunt bij ons terecht voor gedetailleerde informatie en gerichte adviezen over de verschillende regio’s en accommodaties. We bieden een breed spectrum aan accommodaties aan, van vrij eenvoudig tot zeer luxe. Gemene deler is dat het gaat om bijzondere locaties met een typisch Italiaanse sfeer. Enkele van onze selectiecriteria:
• prijs-kwaliteitverhouding
• de locatie
• een bijzondere sfeer
• het comfort
Nieuwsbrief
Blijf op de hoogte met onze neuwsbrief!
Vul onderstaande formulier om onze nieuwsbrief te ontvangen
Vul onderstaande formulier om onze nieuwsbrief te ontvangen
Beoordelingen over Enotria Travel
We vinden het heel belangerijk om te weten hoe jullie onze service hebben ervaren. Omdat we onze service nog verder willen verbeteren, zijn wij bezig om beoordelingen te verzamelen via Trustpilot.
Wat is Trustpilot? Trustpilot is een onafhankelijke beoordelingsgemeenschap. Via Trustpilot kunt u gemakkelijk beoordelingen schrijven en uw ervaringen delen met anderen. Heeft u ook met ons gereisd en wilt u onze service beoordelen?
Klik hier om ons te beoordelen op Trustpilot
Wat is Trustpilot? Trustpilot is een onafhankelijke beoordelingsgemeenschap. Via Trustpilot kunt u gemakkelijk beoordelingen schrijven en uw ervaringen delen met anderen. Heeft u ook met ons gereisd en wilt u onze service beoordelen?
Klik hier om ons te beoordelen op Trustpilot
Stage lopen bij Enotria
Wij zoeken een stagiair(e) (M/V) voor 32-40 uur per week
Enotria Travel is dé specialist voor reizen naar Italië. Als sinds 1999 bieden wij reizen op maat aan, die wij aanbieden via onze websites www.enotria.nl en www.reizeninitalie.nl.
Wij werken in een klein, hecht en gezellig team om “ons” Italië bekend te maken. Onze sterke punten zijn onze kennis, onze klantgerichtheid, flexibiliteit en natuurlijk ons product.
We zoeken een stagiair die ons wil helpen met de dagelijkse werzaamheden.
Wij bieden je:
• De mogelijkheid om alle facetten van een touroperator te leren kennen
• Een gezellig, hardwerkend team
• Flexibiliteit
• Stagevergoeding
Wat we vragen:
• Klantgerichte instelling
• Creatief en sterk in tekst én beeld
• Kennis van de Nederlandse taal in woord en geschrift
• Kennis van Italië is een pre, maar geen must
Interesse? neem contact met ons op!
Enotria Travel is dé specialist voor reizen naar Italië. Als sinds 1999 bieden wij reizen op maat aan, die wij aanbieden via onze websites www.enotria.nl en www.reizeninitalie.nl.
Wij werken in een klein, hecht en gezellig team om “ons” Italië bekend te maken. Onze sterke punten zijn onze kennis, onze klantgerichtheid, flexibiliteit en natuurlijk ons product.
We zoeken een stagiair die ons wil helpen met de dagelijkse werzaamheden.
Wij bieden je:
• De mogelijkheid om alle facetten van een touroperator te leren kennen
• Een gezellig, hardwerkend team
• Flexibiliteit
• Stagevergoeding
Wat we vragen:
• Klantgerichte instelling
• Creatief en sterk in tekst én beeld
• Kennis van de Nederlandse taal in woord en geschrift
• Kennis van Italië is een pre, maar geen must
Interesse? neem contact met ons op!